Authenticiteit verkoopt zichzelf

Ik ontmoet nogal wat bewuste ondernemers die ook een bijdrage willen leveren. Een bijdrage aan andermans groei en geluk, aan een specifiek doel of aan de maatschappij als geheel.

Maar hoe kom je aan klanten of hoe creëer je impact? 

Verleidelijk is je te leiden door businesscoaches of marketeers met hun ‘gegarandeerd succesvolle’ marketingfunnel en andere verleidelijke kant-en-klare oplossingen. Zeker, het kan je op korte termijn resultaten opleveren, maar besef je welke prijs je hiervoor betaalt?

Je bent namelijk onbewust terechtgekomen in een fuik waarin je jezelf steeds meer kwijt kunt raken. Want het is onecht:

  • Je gaat jezelf onder sociale druk overschreeuwen en van alles doen wat niet bij je past. Hoe authentiek en afgestemd is dat? 
  • Je loopt er uiteindelijk op leeg. Want dingen doen waar je van nature niet goed in bent kosten energie en voeden bovendien je onzekerheid.
  • En je wordt verleid het spel van manipulatie en valse hoop mee te spelen. Is dat de duurzame en integere bijdrage die je wilt leveren?

En dús heb je behoefte aan een andere benadering van ondernemen

Eentje die authentiek en afgestemd is, op jezelf en daarmee de ander. Ik heb ervaren dat dat kan. Lees in deze blog meer over mijn zes leidende principes.

1. Aansluiten op behoeftes (van waar jij een tijd geleden zat)

Om mensen te interesseren is het belangrijk helder te zijn over wat je te bieden hebt: een propositie. Wat is je visie, wat doe je concreet en welk resultaat levert dit op? Vaak is dit voor je klant niet duidelijk. Kunst is ook hierbij dichtbij jezelf te blijven. Waar ben ik heel goed in (geworden)?

Wat daarbij helpt is te beseffen dat je ideale klant vaak ‘zit’ waar jij enkele jaren geleden aan toe was. Gebruik dus inhoud en taal die aansluit op waar jij twee tot vijf jaar geleden zat. Zoals ik ook probeer te doen in deze blog 😉

De grote valkuil – die ik ook heb gemaakt – is om te bloggen over waar ik zelf nu zit. Dat werkt niet, want jouw doelgroep is nog niet waar jij bent en kan daarom niet de aansluiting maken met wat je schrijft.

2. Dichtbij jezelf blijven (en daar trouw aan blijven)

Te vaak kom ik mensen tegen denken dat ze veel ‘moeten’ gaan posten op Facebook of Twitter. Of die een half jaar aan een prachtige website hebben gewerkt en vergeten dat dit slechts 10% van je marketingverhaal is… De meeste mensen komen niet bij jou door je website of social media. Niet dat een goede website of LinkedIn profiel niet helpt zoals ik verderop laat zien, maar alleen in samenhang met andere dingen. 

De focus leggen op je online zichtbaarheid en expertise is wel effectief als je een heel concreet product verkoopt en/of veel geld hebt om reclametijd in te kopen. Je kunt dan concurreren met grote partijen met veel meer naamsbekendheid en budget. Of je bent een natuurtalent op het gebied van bloggen of vloggen. Dan is jezelf verkopen via internet een stuk makkelijker. Omdat je precies doet wat echt bij je past. 

Ik wordt zelf steeds beter in mijn online presence, maar dat is niet waarin ik mij onderscheid. Waarbij ik ervaar dat een nieuwsbrief helpt om op het netvlies te blijven bij anderen. Ik maak het verschil door te werken met én voor mensen, in interactie. Goed is daarom goed genoeg, het hoeft niet perfect. 

3. Gewoon beginnen (want je leert door vallen en opstaan)

Wat mij brengt op het volgende leidende principe. Perfectionisme is dé grote valkuil van velen om maar te wachten met het maken van de eerste sprong. Durf te beginnen met je praktijk of je aanbod de wereld in zetten. Wacht niet totdat je er klaar voor bent, want dat ben je nooit… Succes bereik je niet door achter het scherm te blijven zitten, te denken dat het nog niet goed genoeg is of welk ander uitstelgedrag dan ook. 

Ik moet denken aan een presentatie die ik heb bijgewoond van CEO Raymond Cloosterman van Rituals. Hij laat zien dat succes bij uitstek mensenwerk is en zich niet laat vertalen in één model of theorie. Door intuïtief te durven, te doen en daarvan te leren. Cloosterman: “Het gaat niet om 1 maar om 1000 dingen goed doen. Continu leren, elke dag weer ploeteren op die zeephelling. Vallen en opstaan, en niet opgeven. En toch maar doorgaan omdat je in jezelf gelooft”. Bij Rituals kwam de doorbraak na zeven jaar…

Dat betekent natuurlijk niet onbezonnen beginnen want je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Het is net als de eerste sprong van de duikplank. Spring jij gelijk van de hoogste duikplank als je nog nooit hebt gesprongen? Nee natuurlijk niet! Het gaat er juist om kleine stappen te zetten, zodat je niet in een freeze of escape terecht komt of jezelf overschreeuwt. 

Biedt iets concreets aan, bijvoorbeeld een onderscheidende workshop, training of andere activiteit waarbij je doelgroep je laagdrempelig kan ervaren. Ook daarbij is het weer belangrijk dichtbij jezelf te blijven en jezelf niet te overschreeuwen. Want je kan maar een keer een eerste indruk maken. Juist door trouw te zijn aan jezelf doe je de dingen die kloppen, ook voor de ander!

Mijn tip: ga eerst oefenen met vrienden. Dan kun je ervaring opdoen en direct na afloop om ondersteunende feedback vragen. Zo voed je je zelfvertrouwen en het helpt je je aanbod te verbeteren. En bedenk je, het hoeft nog niet perfect te zijn, het moet goed genoeg zijn. Je kunt ergens alleen heel goed in worden door veel draaiuren te maken. 

4. Doe het zelf maar niet alleen (en laat je netwerk voor je werken)

Ok, je hebt de stap gemaakt echt wat te gaan ondernemen en zichtbaar te worden. In eerste instantie zullen vooral mensen die je kennen en mogen genegen zijn jouw aanbod uit te proberen. Dat kunnen reallife, Facebook en/of LinkedIn vrienden zijn. Dat is prima als begin maar je eigen netwerk is uiteindelijk onvoldoende.

Wie kun je naast je eigen presence het beste inzetten om meer klanten te werven? Juist ja, je ambassadeurs! Dat werkt 10, nee 100 keer beter dan jezelf verkopen. Denk maar aan een tandarts of klusjesman. Kies jij voor diegene die zichzelf heel erg zit aan te bevelen? Of geef je de voorkeur aan degene die een vriend of de buurvrouw aanbeveelt? 

Dus ik vraag aan mijn coachees: wie zijn jouw beste ambassadeurs? En zet je die ook in? Je beste ambassadeurs zijn vaak de mensen die je hebben ervaren wat je nú te bieden hebt. Zeker als je nu iets nieuws doet ‘plakken’ veel mensen – ook je vrienden – vaak nog hun eigen laatste (verouderde) ervaring op jou. Daarom is beginnen met bijvoorbeeld workshops met je vrienden ook zo waardevol. Zo bouw je aan je netwerk van ambassadeurs.

En wat vaak vergeten wordt, hebben potentiële ambassadeurs je aanbod ook scherp? Want iemand mogen is onvoldoende, ze moeten ook precies weten wat je te bieden hebt (zie punt 1 hiervoor). Anders maken ze nog steeds niet de connectie! 

En als iemand jou heeft aangeraden gaan ze vaak kijken op je website of LinkedIn profiel. Wat is mooier dan dat ze daar weer aanbevelingen lezen van jouw andere ambassadeurs? Zo doe ik het ook, kijk maar

Zie je hoe alles met alles samenhangt en pas echt effectief wordt door de synergie met met andere stappen? 

5. Vertrouw jezelf (en laat jezelf niet onder druk zetten)

Als je deze stappen goed hebt opgepakt, kom je in direct contact met jouw potentiële klanten. Regelmatig sta ik daarbij voor het dilemma, hoe ver ga ik in het verleiden van iemand om een vervolgstap te maken met mij?

Hard pushen levert over het algemeen niet het gewenste resultaat op. Net zo goed als vertellen hoe goed je bent ook niet werkt… Je laat onbewust zien dat je onzeker bent over jezelf en bent niet afgestemd, en dat werkt averechts. En toch is bijna iedereen voor manipulatie.

Hoe herken je dat je in een gemanipuleerd wordt? Het begint met een goedkope seminar of training waarin je ondergedompeld wordt in mooie ervaringen. Je voelt je gehoord, gezien en begrepen, en raakt geïnspireerd. En je krijgt het gevoel dat de trainer je echt kan helpen. Vervolgens komt er een prachtig aanbod met flinke korting. Altijd met een deadline, vaak nog op dezelfde dag. Ook de sociale druk wordt opgevoerd. Dat overkwam mij ook, zelfs vrienden gingen me onder druk zetten. Je voelt je bijna een loser als je niet meedoet. En valt je ook op hoe vaak iemand zijn of haar keuze achteraf goed praat, ook al heeft iemand veel teveel betaald voor wat ie gekregen heeft? 

Ik ben heel voorzichtig met druk uitoefenen en laat helemaal vrij of, wat en wanneer iemand gesupport wil worden door mij. Dat is mijn integriteit. Omdat ik weet hoe beïnvloedbaar iemand is op het pad van ondernemerschap en bewustzijnsontwikkeling. Zeker als je onzeker bent of onder hoge (financiële) druk staat. Ik wil dat het echt iemands eigen keuze is met mij in zee te gaan.

Daarmee loop ik het risico dat iemand andere keuzes maakt. En ja, het doet pijn als iemand kiest voor een aanbod met een in mijn ogen grote schaduwkant. Maar wat is het alternatief? Ik kan de ander niet behoeden voor het maken van fouten die ik vaak zelf ook heb gemaakt… Ik mag erop vertrouwen dat als het echt klopt, iemand wél kiest voor mij. Wat ook blijkt. Dat zijn mijn ideale klanten! Ondernemende mensen die dieper willen kijken én vooruit willen.

6. Streef naar congruentie (en laat zien wie je écht wilt zijn)

Met vallen en opstaan heb ik ervaren hoe belangrijk het voor mij is dat mijn coaches en trainers congruent zijn. Voor mij is dit op het gebied van persoonlijk bewustzijn de enige optie, Practice What You Preach, tot in de vezels. Anders heeft een sessie of training minder impact. 

Bedenk dat je coach of trainer een spiegel is voor wat jij leert, bewust of onbewust. Wat is zijn of haar doorleefde ervaring en waar staat hij of zij voor in het leven? Lijkt opportunisme en zoveel mogelijk geld verdienen voorop te staan of proef je een diepere drijfveer, die gaat over de wereld een beetje mooier maken? Aan jou de keuze!

Wat voor de ander geldt, geldt dus ook voor mij. Voor mij betekent dit authentiek, integer en verbonden zijn met het groter geheel en hier duurzaam aan willen bijdragen. En weet je wat? Des te congruenter ik ben, des te aantrekkelijk ben ik als coach. Ik hoef dus helemaal niet te manipuleren of mezelf te overschreeuwen om succesvol te zijn. Op het gebied van persoonlijk bewustzijn verkoopt authenticiteit zichzelf!

Lars Lutje Schipholt
De Katalysator