Samen leren in bijeenkomsten

Heb jij ook genoeg van die bijeenkomsten waar weinig uitkomt? Wil jij ook stappen zetten in workshops, teamsessies of intervisies waar echt geleerd wordt? Zo’n 5 jaar geleden heb ik radicaal het roer omgegooid en ik begin aardig door te krijgen hoe je een bijeenkomst zo kunt begeleiden dat hij meteen vruchten afwerpt.

Van ratio naar voelen naar zien

De ene workshop, teamsessie of intervisie is de andere niet. Mijn ervaring is dat de diepgang en daarmee ook het leervermogen enorm verschilt. Om verschillen duidelijk te maken gebruik ik de metafoor van de IJSberg (zie afbeelding). In een eerder blog over de IESberg liet ik zien dat we naast onze IQ ook onze emotionele EQ-intelligentie en spirituele SQ-intelligentie kunnen benutten om stappen te zetten die beklijven.

Je ervaart zelf vast ook wel duidelijke verschillen in workshops, teamsessies en intervisies. Dat verschil zit hem in de mate waarin geleerd wordt, zowel op individueel als collectief niveau. Mijn indrukken staan overzichtelijk in deze tabel:

 IQEQSQ
groepen maken vooral gebruik vanovergrote meerderheidpaar procentpaar promille
dominant gedragpraten en reagerenluisteren en spiegelenintuïtie en dieper weten aanspreken
leidend principeenergie en versnellenvoelen en vertragenin het nu zijn
effect op leden van de groephaantjesgedrag, afhaken, eigen weg gaanin verbinding, wij-gevoel, er samen voor gaandiepe verbondenheid, groep overstijgend
bewustzijnsniveau (zie spiral dynamics)blauw/oranjegroengeel/turkoise
leervermogen (​zie Chris Argyris​​)single loop (symptoombestrijding)double loop (oorzaak wegnemen)deutero leren (leren van fouten)
veiligheidsniveauoverlevenkwetsbaarheidzijnsveiligheid

Lees hier verder over hoe je stappen kunt maken van meer van hetzelfde via dieper kijken en verbinding maken naar een transformatie voorbij de dualiteit.