Weet jij je echte why?

Dat is de vraag. Weet jij je echte Why? Jouw klanten kopen jou. Dat wil zeggen: ze nemen je diensten vooral af vanwege jouw waarom, niet om wat je biedt of hoe. Maar hoe kom je achter je echte Why?

Als ondernemer heb je vast gehoord van de Why, How, What van Simon Sinek. Zo niet, kijk dan even naar dit 2 minuten durende filmpje. Zeker bij zzp’ers die met mensen werken, zoals de meeste van mijn klanten, is de ondernemer zelf het merk. Als dat ook voor jou geldt, gaat het je klanten dus vooral om jou: waarom doe jij wat je doet, wat drijft je?

Je Why ligt niet voor de hand

Die vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden als het lijkt. De meeste mensen vinden het lastig om te komen bij hun echte Why. Vaak hoor ik motivaties die buiten henzelf liggen. Zoals: “Ik wil de wereld mooier maken met mijn aanbod.” Mooi — maar te algemeen. Het mist jouw unieke kleur. Die kleur waardoor klanten specifiek voor jóu kiezen.

Als je Why niet echt voelbaar is, blijft je aanbod vaag – voor je klanten, en voor jezelf. Pas als je écht doet wat voortkomt uit jouw Why, komt er focus, flow en plezier in je ondernemerschap.

Ondernemen vanuit je Why gaat over jezelf

Wat heb jij geleerd door je persoonlijke verhaal? Wat heb je van huis uit meegekregen, welke levenservaring draag je met je mee? En wat zegt dat over jou en je unieke bijdrage?

Weet jij je echte Why?

Bij zo’n zoektocht heb je vaak iemand nodig die je begeleidt, spiegelt en liefdevol uitnodigt om dieper te kijken. Want onder die lagen van conditionering ligt jouw echte Why verscholen. En die vind je zelden alleen met je hoofd.

Ik begeleid ondernemers met vragen als:

  • Waar ben jij keigoed in?
  • Waarvan krijg je energie?
  • Wat gaat je moeiteloos af?
  • Waarvoor krijg je waardering van anderen?

En daarna: een laag dieper, naar de kwetsbaarheid toe:

  • Wat is de rode draad in je leven?
  • Wat is je levenslange zoektocht?
  • Waar verlang je naar, en wat heb je ooit gemist?
  • Wat is je diepste pijn?
  • Hoe heb je geleerd die pijn te vermijden?
  • Waarin ben je daardoor uitzonderlijk goed geworden?
  • Wat is jouw Why?

Mijn Why

Mijn leven lang zocht ik — vaak onbewust — naar gezien worden. Dat verlangen dreef me tot het opbouwen van een succesvol consultancybureau (inno-V), in de hoop dat externe waardering mijn innerlijke gemis zou vullen. Maar echt vervullen deed het niet.

Weet jij je echte Why?

Ook mijn angst voor afwijzing heeft me gevormd. Om die pijn niet te voelen, ging ik leven vanuit mijn hoofd — en verloor het contact met mijn lijf en de ander. Door dat te herkennen en ermee te werken, vond ik mijn echte kracht. En juist dat is nu mijn werk: mensen begeleiden naar een afgestemd, authentiek en integer ondernemerschap.

Mijn scherpe analyse helpt om snel tot de kern te komen. Maar pas doordat ik nu echt aanwezig ben, komt mijn boodschap ook binnen. Omdat ik niet meer vóór iemand werk, maar mét iemand. In verbinding.

“Anderen supporten in hun reis naar authentiek, integer en afgestemd ondernemerschap is mijn bijdrage aan de wereld. Een bijdrage waar ik keigoed in ben, dankzij mijn levenslange zoektocht — en dus dankzij mijn pijn. Dit werk gaat me moeiteloos af en daarin zit mijn onderscheidend vermogen. Dat is mijn Why.”

Weet jij je echte Why?

Heb jij al scherp wat jouw diepste pijn is, en hoe die samenhangt met jouw kracht? Als je die pijn leert dragen — in plaats van vermijden — word je zichtbaar. Herkenbaar. Aantrekkelijk. Dan doe je wat je te doen hebt. En leef je jouw unieke bijdrage.

Warme groet,

Lars Lutje Schipholt